close
تبلیغات در اینترنت
زیارت شرق
نویسنده: هانری کربنمترجم: انشاء الله رحمتیماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 6، شهریور 1386، صص 72-66.    یادداشت مترجم کتاب ابن سینا و تمثیل عرفانی، نوشته هانری کربن متفکّر فرانسوی، که می‌توان او را برجسته‌ترین فیلسوف اسلامی اروپایی تبار در دوران معاصر دانست، نه فقط یکی از مهم‌ترین آثار این فیلسوف است، بلکه به ارزیابی صاحب این قلم، صرف نظر از اعتبار و وجاهت علمی‌اش، اثری زیبا، جذّاب و اصیل نیز هست. کربن که بیشترین همِّ خویش را مصروف شناخت حکمت اشراقی سهروردی داشته…
استعلام ستون دین در ساماندهی

استعلام ستون دین


آخرین ارسال های انجمن

زیارت شرق

نویسنده: هانری کربن
مترجم: انشاء الله رحمتی
ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 6، شهریور 1386، صص 72-66.



 

 

یادداشت مترجم

کتاب ابن سینا و تمثیل عرفانی، نوشته هانری کربن متفکّر فرانسوی، که می‌توان او را برجسته‌ترین فیلسوف اسلامی اروپایی تبار در دوران معاصر دانست، نه فقط یکی از مهم‌ترین آثار این فیلسوف است، بلکه به ارزیابی صاحب این قلم، صرف نظر از اعتبار و وجاهت علمی‌اش، اثری زیبا، جذّاب و اصیل نیز هست. کربن که بیشترین همِّ خویش را مصروف شناخت حکمت اشراقی سهروردی داشته است، در این اثر ابن سینا را موضوع بحث قرار می‌دهد. اما نه با صرف دغدغه ابن سینا پژوهی. بلکه درحقیقت می‌خواهد نشان دهد که ابن سینا سلف فلسفی سهروردی و سهروردی ادامه دهنده راهی است که ابن سینا در حکمت آغاز کرده است.
هانری کربن در این اثر، به جزئیات مباحث فیلسوفان ما و احیاناً اختلافاتی که در ریز بحث و برهان‌های آنها به چشم می‌خورد، توجّه چندانی نشان نمی‌دهد؛ بلکه در وهله اول به روح این فلسفه و غایت آن نظر دارد. روح حاکم بر این فلسفه و غایتی که در آن دنبال می‌شود، نوعی سفر به شرق، روی آوردن به شرق، «استشراق» (Orientation) است. اما این شرق چیست یا کجاست؟
این شرق هیچ ارتباطی با شرقی که در اطلس‌های ما موجود است ندارد. این شرق وطن ما است، اما همانطور که سهروردی هشدار می‌دهد: «مبادا که از وطن، دمشق یا بغداد و جز آن را مراد کنی، چراکه این‌ها جزء دنیا هستند» (رسالته الابراج).
آری «آن وطن مصر و عراق و شام نیست/ آن وطن آنجاست کان را نام نیست.» این وطن همان «ناکجاآباد» به تعبیر خود سهروردی است. اما نه به این معنا که مکانی موهوم و غیرواقعی است، بلکه به این معنا که از دایره آفاق ما بیرون است، با هر آبادانی این جهانی متفاوت است و آبادانی مخصوص به خویش را دارد. کربن در مواضع مختلف آثار خویش، تأکید می‌کند که این زیارت شرق، نوعی معراج است. و این معراج درحقیقت تکرار معراج شبانه پیامبراسلام(ص) است. اصولاً در جهان معنوی اسلام معراج پیامبر(ص) نمونه اصلی یا مَثَل اعلای هر معراجی است و در زندگی معنوی و سلوک عرفانی اهل معنا بازتاب می‌یابد؛ گو اینکه معراج پیامبر(ص) بنا به اعتقاد ما مسلمانان نه فقط در ساحت روح بلکه در ساحت جسم نیز محقق شده است، ولی عارفان تنها می‌توانند در ساحت روح به این معراج مبادرت کنند.
در ادامه، ترجمه بخشی از کتاب فوق را می‌خوانیم که مضمون «زیارت شرق» را بر مبنای رساله های تمثیلی ابن سینا، یعنی سه رساله حی ابن یقظان رساله الطّیر و سلامان و ابسال مورد بحث قرار می‌دهد. به علاوه هانری کربن در این نوشتار به تبیین چند و چون این مطلب می‌پردازد که حکمت اشراقی سهروردی، هم بنا به تصریح خود وی و هم به شهادت متون وی، به ویژه رساله قصته الغربته الغربیه وی، ریشه در حکمت مشرقی ابن سینا دارد. بنابراین، برخلاف تقسیم بندی متعارف در مورد فیلسوفان مسلمان که ابن سینا را مشائی و سهروردی را اشراقی دانسته و آن‌ها را درمقابل هم قرار می‌دهد، هردوی آن‌ها فیلسوف مشرقی و اشراقی‌اند.

 







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
درباره : هانری کوربن ,
بازدید : 108
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


قالب وبلاگ