close
تبلیغات در اینترنت
پرسش‌های پروفسور کوربن و پاسخ‌های علامه طباطبایی
سؤالات هانری کربن مطالبی چند، برای تحقیق کامل، درباره‌ی فلسفه‌ی عهدمعاصر، باید مورد مطالعه قرار گیرد.یک-با رجوع به حدیث مشهور «للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا الی سبعة ابطن» (سفینه‌ی بحار الانوارعباس قمی جلد 2 ص 44) سؤال‌های ذیل پیش می‌آید.الف-در حقیقت درونی مذهب تشیع، درک معنوی و باطنی قرآن، چه معنی دارد؟ (به احادیث و اخبار رجوع شود).ب-چگونه این درک معنوی و باطنی قرآن، مستلزم امام‌شناسی یعنی تصور شخصیت، و ظهور معنوی امام است؟نکات ذیل نیز شایسته‌ی جواب‌اند:1-روایات…
استعلام ستون دین در ساماندهی

استعلام ستون دین


آخرین ارسال های انجمن

پرسش‌های پروفسور کوربن و پاسخ‌های علامه طباطبایی

سؤالات هانری کربن

مطالبی چند، برای تحقیق کامل، درباره‌ی فلسفه‌ی عهدمعاصر، باید مورد مطالعه قرار گیرد.
یک-با رجوع به حدیث مشهور «للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا الی سبعة ابطن» (سفینه‌ی بحار الانوارعباس قمی جلد 2 ص 44) سؤال‌های ذیل پیش می‌آید.
الف-در حقیقت درونی مذهب تشیع، درک معنوی و باطنی قرآن، چه معنی دارد؟ (به احادیث و اخبار رجوع شود).
ب-چگونه این درک معنوی و باطنی قرآن، مستلزم امام‌شناسی یعنی تصور شخصیت، و ظهور معنوی امام است؟
نکات ذیل نیز شایسته‌ی جواب‌اند:
1-روایات اهل سنت، درباره‌ی این مسئله (باطنی بودن).
2-تعیین ارزش احادیث منسوب به ائمه.
3-انتخاب آن قسمتی از احادیث و روایات، که برای زندگانی معنوی، و تفکر فلسفی، دارای اهمیت‌اند.
دو-باید مجددا، درباره‌ی وجود آمدن افکار اولیه‌ی شیعه، اندیشید و مخوصصا درباره‌ی مطالبی که مورد بحث و مذاکره، بین اطرافیان امام‌های پنجم و ششم، قبل از جدائی فرقه‌ی اسماعیلی و اثناعشری، قرار گرفته است باید تحقیقات دقیقی انجام گیرد.
متونی که در عرض سی سال اخیر به طبع رسیده است، نشان می‌دهد که نمی‌توان جهان‌شناسی، پیغمبرشناسی؛ و امام‌شناسی شیعه را، بدون در نظر گرفتن کتب اسماعیلیه (مانند تألیفات حمید الدین کرمانی و ابو یعقوب سجستانی و غیره) مطالعه نمود، البته بدون هیچ‌گونه شک، نبوغ و دعوت مخصوص به مذهب شیعه‌ی اثناعشری، با چنین تحلیلی روشن‌تر می‌گردد.
سه-تمام مورخین فلسفه‌ی عرب، در اروپا تصدیق می‌نمایند، که فلسفه‌ی اسلامی با ابن رشد خاتمه یافت، گرچه برای ابن خلدون هم ز لحاظ اینکه مؤسس علم جامعه‌شناسی است، ارزشی قائلند، آن‌ها نه تنها سیر حکمت را در ایران، بین خواجه نصیر و دوره‌ی صفویه نادیده می‌گیرند؛ بلکه به تألیفات میر داماد و ملا صدرا و امثال آنان نیز توجهی ندارند.
چرا افکار فلسفی اسلامی حیات جدید خود را فقط در ایران نیافته، و در هیچ‌جای دیگر در عالم اسلام فلسفه رونقی ندارد؟ و چرا فلسفه به عنوان یک قسمت لا ینفک زندگی معنوی، در ایران نمود می‌نماید؟
باید نشان داد، چگونه مطالب اساسی تشیع، به فلسفه‌ی اشخاصی مانند میر داماد، و ملا صدرا قدرت بخشیدند؟ و در عین حال این فلسفه چه ثمره‌ای برای تشیع در برداشت؟
البته مسئله، فقط جمع اسامی کتب نیست، بلکه نشان دادن ترکیب فکر است.
چهار-شایسته است که دوباره، درباره‌ی روابط بین تشیع و تصوف تحقیقاتی صورت گیرد، بلکه بهتر این است که روش زندگی صوفیان را کنار گذاشته؛ و بیشتر جهان‌شناسی و معادشناسی آنان را در نظر گیریم.
دو مطلب را می‌توان به عنوان مثل ذکر کرد.
الف-فرید الدین عطار، در حالی که هنوز سنی بود؛ تذکرة الاولیاء خود را با شرح حال امام پنجم شروع می‌کند.
این امر و امور شبیه به آن، در مورد متصوفین دیگر، مستلزم تجزیه و تحلیل جدید تاریخی و فلسفی می‌باشد.
تا چه حد می‌توان مبدأ معنویت تصوف را، در ادوار مختلف، با آگاهی، یا بدون آگاهی خود اهل تصوف مذهب تشیع دانست؟
ب-غربی‌ها علاء‌الدوله سمنانی را سنی می‌دانند، ولی عقاید او درباره‌ی ابدال، شباهت تامی؛ بتصور امام دوازدهم دارد (به کتاب عروة الوثقی رجوع شود). پس تا چه درجه می‌توان علاء الدوله سمنانی راسنی دانست؟ تا چه درجه می‌توان نظریه، درباره‌ی اقطاب و ابدال، و تمام طبقات معنوی را که به آنان وابسته‌اند، بدون تشیع تصور نمود؟
پنج-مطلب اساسی تصور امام غائب، چه اثری در تفکر فلسفی و اخلاق، و روی هم رفته تمام زندگانی معنوی انسان دارد؟ آیا با تعمق جدیدی در این تصور اساسی، مذهب تشیع نمی‌تواند به دنیای امروزه یک غذای جدید روحی؛ برای احیاء فلسفه؛ و مبدء نیروئی برای زندگی معنوی و اخلاقی ببخشد، نیروئی که تاکنون در تقدیر مانده است؟.

 

به ادامه مطلب بروید







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
درباره : هانری کوربن ,
بازدید : 136
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : هانری کوربن , نماز , سوال و پرسش , پرسش و پاسخ ,
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


قالب وبلاگ