close
تبلیغات در اینترنت
سوالات نماز
سوالات نماز
استعلام ستون دین در ساماندهی

استعلام ستون دین


آخرین ارسال های انجمن

انتخاب همسر در بهشت !

انتخاب همسر در بهشت !
انتخاب همسر در بهشت !


 





 
آیا می‌شود آن‌هایی که در این دنیا زن و شوهر بوده‌اند در آن دنیا هم زوج باشند آیا این یک قانون کلی است که مردان و زنان صالحه این دنیا، در آن دنیا هم زوج همدیگر باشند یا اینکه اختیار به دست زن می‌باشد و او می‌تواند دیگری را انتخاب کند؟
پاسخ در چند محور ارائه می‌شود:
1. قبل از هر چیز باید اشاره شود که جزئیات نحوه زندگی انسان در آخرت از نظر بسیاری از مسایل به طور کامل و صد درصد با تمام امور جزئی برای کسی جزء حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ روشن نیست و ما تنها بر اساس برخی آیات و روایات به مواردی بسیار اندک از نحوه زندگی در آخرت آگاه هستیم.
2. نکته دیگر آن است که جریان پیوند زناشویی که از طریق ازدواج بین یک مرد و زن پدید می‌آید تنها مربوط به عالم دنیا است و زنانی که در دنیا همسری داشته‌اند ملزم نیستند که در آخرت هم با همان شخصی زندگی کنند. چون عقد زناشویی که بین آن دو خوانده شده مربوط به زندگی دنیایی آن‌هاست و در آخرت هر کسی مهمان عمل خود است و اختیار خود را دارند. لکن در برخی روایات اشاره شده که در آخرت خداوند زنان مؤمنه را به صورت حورالعین در می‌آورد و با همسران صالح خود در بهشت نیز زندگی می‌کنند.[1] اما این گونه روایات به مفهوم آن نخواهد بود که زنان مجبور باشند که در آخرت نیز با همسران دنیایی خود زندگی کنند. اما اگر خود بخواهند می‌توانند.[2]
و هم چنین در تفسیر مجمع‌البیان آمده که مراد از زنانی که در بهشت نصیب انسان می‌شوند همین زنانی هستند که مؤمنین در دنیا دارند ولی در آخرت به صورت حورالعین در می‌آیند و با همسران خود در بهشت زندگی می‌کنند.[3] از این مطلب معلوم می‌شود که در بهشت نیز زنان می‌توانند با همسران دنیایی خود زندگی کنند.
در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:در بهشت بازاری است که در آن جا هیچ خرید و فروشی نیست مگر صورت‌هایی از مردان و زنان هر کس میل و اشتهای صورتی را داشته باشد در آن بازار داخل می‌شود و آن جا مجتمع حورالعین است. از این روایت نیز به خوبی بدست می‌آید که زنان مثل مردان می‌تواند مردی مورد علاقه خود را در بازار بهشتی بیابند و با آن زندگی کند
سرانجام زنانی که شوهرانشان اهل جهنم است
سرانجام زنان بی شوهر و یا زنانی که شوهرشان اهل جهنم است نظیر آسیه زن فرعون، در بهشت چه خواهد شد؟
باید گفت: چون در بهشت برای بهشتیان همه چیز فراهم است و هرگونه لذت در اختیار آنان قرار می‌گیرد،[4] طبق این اصل کلی برای آن دسته از زنان در بهشت همسران صالح بهشتی فراهم خواهد شد تا آن دسته از زنان مؤمنه در کنار آن همسران خود زندگی خوب و شیرین داشته باشد. (توضیح این مسئله در بند بعدی خواهد آمد)
مثلاً در قرآن کریم آمده: (و فیها ما تشتهیه الانفس و تلذ الاعین)[5] یعنی در بهشت آنچه دل می‌خواهد و چشم از آن لذت می‌برد موجود است و از آن جا که جمله (ما تشتهیه الا نفس) همه نوع لذت‌ها را شامل می‌شود.[6]
می‌توان گفت که زنان بهشتی از داشتن همسران صالح بهشتی بهره‌مند خواهد بود. و در آیه دیگر نیز به همین مسئله که هر چه مورد آرزوی بهشتیان باشد تأکید شده و فرمود: (و لکم فیها ما تشتهی انفسکم و لکم فیها ما تدّعون)[7] یعنی برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما می‌دهند . و روشن‌تر از همه این آیه مبارکه است که می‌فرماید: (و لهم فیها ازواج مطهره)[8] یعنی برای بهشتیان در آن جا همسران پاک و پاکیزه است.
از مجموع این آیات به خوبی به دست می‌آید که زنان بهشتی همانند مردان بهشتی از هرگونه لذت دل خواه بهره مند خواهند بود و از جمله لذت زندگی با همسر دل خواه.[9] و هم چنین در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:در بهشت بازاری است که در آن جا هیچ خرید و فروشی نیست مگر صورت‌هایی از مردان و زنان هر کس میل و اشتهای صورتی را داشته باشد در آن بازار داخل می‌شود و آن جا مجتمع حورالعین است.[10] از این روایت نیز به خوبی بدست می‌آید که زنان مثل مردان می‌تواند مردی مورد علاقه خود را در بازار بهشتی بیابند و با آن زندگی کند.

پي‌نوشت‌ها:
 

[1] . مجلسی، بحارالانوار، ج 8، ص 213.
[2] . همان.
[3] . طبرسی، مجمع‌البیان، ج 1 ـ 2، ص 81، ذیل آیه 25، سوره بقره.
[4] . سوره واقعه، آیه 21.
[5] . سوره زخرف، آیه 7.
[6] . ناصر مکارم، پیام قرآن، ج 6، ص 273.
[7] . سوره فصلت، آیه 31.
[8] . سوره بقره، آیه 25.
[9] . ناصر مکارم، پیام قرآن، ح 6، ص 260.
[10] . جامع الاخبار، فصل 137، ص202. 
 

منبع:اندیشه قم 

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 487
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , انتخاب همسر , بهشت , دنیای دیگر ,
آيا كسي كه در نماز شك كند كه سجده اي را انجام داده يا نه كثير الشك است ؟

سوال: كسي كه در هر نماز يا هر دو نماز يكبار شك كند كه سجده اي را انجام نداده وظيفه او چيست. آيا بايد اعتنا كند يا كثير الشك است و از شكش بگذرد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
بايد بگذرد و سجده را انجام ندهد.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 366
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , کثیرالشک ,
آيا مسح سر را مي توان از ميان سر هم كشيد؟
سوال: مسح فرق سر را بايد از فرق وسط سر كشيد يا از ميان سر هم مى‏شود انجام داد، چون من ديده‏ام كه بعضى‏ها از ميان سر مسح مى‏كشند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
مسح سر را از وسط هم مى‏توانيد بكشيد، لازم نيست از فرق سر باشد.
لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 492
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز ,
آيا مسح سر را مي توان از ميان سر هم كشيد؟
سوال: مسح فرق سر را بايد از فرق وسط سر كشيد يا از ميان سر هم مى‏شود انجام داد، چون من ديده‏ام كه بعضى‏ها از ميان سر مسح مى‏كشند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
مسح سر را از وسط هم مى‏توانيد بكشيد، لازم نيست از فرق سر باشد.
لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 397
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز ,
آيا اذكار مستحبه در نماز را مى‏توان به زبان غير عربى گفت؟

سوال: آيا اذكار مستحبه در نماز را مى‏توان به زبان غير عربى گفت؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
خير نمى‏شود.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 426
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز ,
حكم شكستن نماز مستحبي چيست؟

سوال: شكستن نماز مستحبى بدون هيچ دليلى چه حكمى دارد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
حرام نيست.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 437
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز ,
آيا كسي كه در تعداد ركعات نماز صبح يا مغرب مرتب شك كند، كثير الشك است ؟

سوال: اگر كسي در تعداد ركعات نماز صبح يا مغرب مرتب شك كند، آيا نمازش باطل است يا كثير الشك محسوب مي شود؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
كثير الشك محسوب مي شود و بايد به شك خود اعتنا نكند و نمازش صحيح است.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 445
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز ,
آيا اقتدا كردن به امام جماعتي كه با وضوي جبيره اي نماز مي خواند صحيح است؟

سوال: آيا مى‏شود به امام جماعتى كه با وضوى جبيره‏اى نماز مى‏خواند، اقتدا كرد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
بلى، مى‏توان اقتدا نمود.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 438
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , امام جماعت , وضوی جبیره ,
آيا بچه اي كه به بلوغ نرسيده مي تواند براي نماز ميت اجير شود؟

سوال: بچه‏اى كه نماز خود را صحيح مى‏خواند ولى هنوز به بلوغ نرسيده، آيا مى‏تواند براى نماز ميت اجير شود؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
نماز غير بالغ بر ميت مجزى نيست؛ بنابراين، اجير هم نمى‏تواند بشود.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 332
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , بچه ی اجیر شده , بلوغ بچه ,
آيا امامت براى نماز عيد فطر در دو مكان جائز است؟
سوال: آيا امامت براى نماز عيد فطر در دو مكان طبق نظر حضرت عالى جائز است؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
در زمان غيبت مشروعيت جماعت محل اشكال است؛ در دو مكان قطعاً مشروع نيست.
لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 342
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , امامت , نماز عید فطر ,
مسح پا را بر روى جوراب نازك شيشه‏اى

سوال: اگر خانمى مسح پا را بر روى جوراب نازك شيشه‏اى بكشد كه پا تر مى‏شود، آيا كفايت مى‏كند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
خير، كفايت نمى‏كند.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 1498
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , وضو با جوراب نازک ,
حكم وضو گرفتن با ناخن مصنوعي

سوال: نوعى ناخن مصنوعى آمده است كه مثل ناخن طبيعى بعد از كاشتن رشد مى‏كند، آيا با چنين ناخنى وضو اشكال دارد يا خير؟ اين وضو جبيره مى‏شود يا خير؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
رشد ناخن اگر به واسطه آن است كه جزء بدن انسان مى‏شود، با وضو چنين ناخنى اشكال ندارد.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 402
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , وضو با ناخن مصنوعی ,
حكم سه بار شستن دست و صورت در وضو

سوال: در وضو شستن دست و صورت سه مرتبه و بيش از آن حرام است، آيا مبطل وضو نيز هست؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
بلى، وضو باطل مى‏شود؛ چون مسح با آب خارج از مأموربه باطل است.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 508
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , وضو , سوال شرعی ,
مسح فرق سر از كجا بايد كشيده شود؟

سوال: مسح فرق سر را بايد از فرق وسط سر كشيد يا از ميان سر هم مى‏شود انجام داد، چون من ديده‏ام كه بعضى‏ها از ميان سر مسح مى‏كشند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
مسح سر را از وسط هم مى‏توانيد بكشيد، لازم نيست از فرق سر باشد.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 394
امتیاز : نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1

برچسب ها : نماز , مسح سر , وضو ,
رعايت نكردن قواعد تجويد مبطل نماز نيست .

سوال: رعايت كردن يا نكردن بعضي قواعد تجويد مثل ادغام و.. كه در مرحله اي بعد از روان خواني است آيا مي تواند مبطل نماز باشد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه رعايت قوانين تجويد لازم نيست منافي هم نيست.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 560
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , قواعد نماز ,
آيا خواندن قضاي يك نماز آيات براي چند بار زلزله و ماه گرفتگي كافيست؟

سوال: در شهر ما در چند ماه اخير به علت چند بار زلزله و ماه گرفتگي نماز آيات واجب شده بود اگر شخصي هيچ يك از آنها را نخواند براي قضاي آنها بايد براي هريك از زلزله ها و ماه گرفتگي يك نماز بخواند يا خواندن دو ركعت نماز قضاي آيات براي همه آنها كافي است؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه به نظر و فتواي من يكي كافي است ولي احتياط خوب است.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 463
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , نماز آیات ,
عبارت «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين و ولي الله» از اجزاء مستحبه اذان و اقامه است .

سوال: خواهشمند است نظر معظم له را در مورد عبارت (اشهدان عليا ولي الله) در اذان و اقامه بيان فرماييد آيا اين عبارت جزء اذان و اقامه است يا جزء آن نيست و نيت گفتن آن بايد به قصد ذكر باشد. در صورتي كه جزء اذان نيست آيا شخصي كه آن را به نيت اذان بيان كند مبدع است و مشرك يا نه؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
ج: باسمه جلت اسمائه نظر من در عبارت (اشهد ان عليا اميرالمؤمنين و ولي الله) آن است كه از اجزاء مستحبه اذان و اقامه است و خودم هم ملتزم به آن هستم و در فقه الصادق هم دليل آن را نوشته ام.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 476
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : اذان , نماز , اشهدان علیا ولی الله ,
وقت نماز شب مابين نصف شب تا طلوع فجر است .

سوال: وقت نماز شب چه موقع است؟ آيا 30-40 دقيقه مانده به اذان صبح مي شود خواند؟ آيا درست است كه جوان مي تواند سر شب نماز شب بخواند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه وقت نماز شب مابين نصف شب تا طلوع فجر است و افضل آن است كه در ثلث اخير شب بجا آورده شود و هر چه به طلوع فجر نزديك تر شود افضل است، و بر جواني كه براي او سخت است در وقت نماز شب نماز بخواند جائز است سر شب نماز بخواند.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 482
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

برچسب ها : نماز , سوال شرعی , وقت نماز شب ,
آيه الكرسي در نماز آيات بايد تا«علي عظيم» خوانده شود يا تا«هم فيها خالدون»؟

سوال: آيه الكرسي در نماز آيات تا علي عظيم بايد خوانده شود يا تا هم فيها خالدون؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه آيه الكرسي ـ آخرش علي عظيم است، و در بعضي موارد دليل خاص دال است بر اينكه تا هم فيها خالدون خوانده شود.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 302
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , سوال شرعی , ایه الکرسی ,
آيا در وسط نماز ميتوانيم نيت خود را عوض كنيم؟

سوال: آيا در نمازي كه نيت كرده و مقداري از آن را خوانده ايم مي توانيم در وسط نماز نيت خود را عوض كنيم؟ مثلا مي خواستيم نماز ظهر بخوانيم در ركعت دوم يا هرجاي ديگر آن را به عنوان نماز قضاي صبح بجا آوريم يا بايد به نيتي كه در اول شده نماز را تمام كرد؟ در هنگام دخول در وقت نماز مثلا ظهر آيا مي شود قبل از خواندن نماز ظهر يا در بين دو نماز، نماز قضا بجا آورد يا بايد اول مثلا نماز ظهر واجب حال را بجا آورد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه 1ـ عدول از فريضه قبلي به فريضه بعدي و عكس آن مطلقا جائز است مگر در موارد خاصي در مثالي كه ذكر كرديد عدول جائز نيست. 2ـ در سعه وقت قبل از خواندن فريضه آن وقت يا بين دو فريضه مي توان نماز ديگر قضائي بجا آورد.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 377
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , سوال شرعی ,
آيا شك كردن در نمازها بايد بصورت 50 به 50 باشد؟

سوال: آيا شك كردن در نمازها بايد بصورت 50 به 50 باشد؟ مثلا در نماز چهار ركعتي در تسبيحات شك مي كنيم كه چهار ركعت خوانده ايم يا سه ركعت؟ و شكمان به صورت 80 درصد چهار ركعت و 20 درصد سه ركعت است آيا مي شود شك را بر درست بودن نماز گذاشت و نماز احتياط نخواند يا بايد نماز احتياط را بجا آوريم؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه در مواردي كه شك موضوع حكم است صحت و فساد وظيفه شامل شك به صورت 80 درصد است يعني شك مقابل اطمينان است.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 342
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , سوال شرعی , شک در نماز ,
در سجده بايد پيشاني مستقيماً روي مهر باشد.

سوال: آيا مي شود دستكش به دست يا كلاه به سر طوري كه تمام پيشاني را پوشانده سجده كرد يا در سجده پيشاني مستقيما بايد روي مهر باشد در مورد دست چطور؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
باسمه جلت اسمائه با دستكش به دست مي توان سجده كرد ولي با پيشاني تمام پوشانده شده نمي شود سجده كرد چون در سجده بايد پيشاني مستقيماً روي مهر باشد.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 338
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , سوالات نماز , شرعی ,
حكم نماز شخصي كه زمين گير شده و مشاعر خود را از دست داده چيست؟

سوال:

مادر پيري دارم كه سالهاست بيمار و زمين گير شده است و ظرف دو سال گذشته به كلي مشاعر خود را از دست داده و از زمان و مكان چيزي نمي فهمد و نه روز و نه شب و حتي اشخاص را هم نمي شناسد حكم نمازهاي واجب او در طول اين مدت چگونه است؟

جواب: باسمه جلت اسمائه

قضاي آن نمازها واجب نيست چون ادائش واجب نيست.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 424
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : نماز , سوالات شرعی , مادر ,
آیا نماز شب مانند پیامبر(ص) بر ائمه هم واجب است ؟

وجوب نماز شب مختص رسول خدا (ص) است ، نماز شب بر هیچ كس به جز رسول الله (ص) واجب شرعی ندارد حتی بر ائمه طاهرین (علیهم السلام) ؛ اگر چه خود ائمه (علیهم السلام) به جهت مقام و مرتبه بالایشان از قافله نماز شب عقب نمانده اند ، اعمال و احکامی که حضرت رسول(ص) بدان از سایرین ممتاز گشته اند، بسیارند. سیوطی در کتاب معروف خود « کفایة الطالب فی خصائص الحبیب » به هزار مورد از این خصائص اشاره کرده است.

آیاتی چون آیۀ دوم سوره مزّمل« قُمْ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» [ المزمل/ آیه 2]

و نیز آیۀ « وَمِنْ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» [ الاسراء / آیه 79]

بر این امر تصریح دارند که نماز شب بر حضرت واجب بوده است. روایاتی هم از هر یک از فریقین اسلامی در تأیید این وجوب در کتب حدیثی و فقهی معتبر ذکر گردیده است.

لینک ثابت
درباره : سوالات نماز ,
بازدید : 210
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 58


قالب وبلاگ